Bemutatkozás - Magyar rádió Mozgásszervi     panaszokkal     foglakozva     rádöbbentem     arra,     hogy     éppen     a     legelterjedtebb, Úgynevezett   kopásos,   merevedéses   eredetű   panaszok   megoldására   nincs   igazán   hatékony   eszköz. Számtalan   tünet   (fejfájás,   szédülés,   fülzúgás)   gyógyítása   a   hagyományos   módszerekkel   legtöbbször sikertelen.    A    hazai    egészségügyi    ellátással    sokan    elégedetlenek.    Ennek    az    anyagi    nehézségek mellett    a    mozgásszervi    bajok    sablonos,    futószalagszerű    ellátása    is    oka.    Minden    bajra    szinte ugyanazt     a     gyógyszert     és     fizioterápiás     kezelés     alkalmaznak.     Ahhoz,     hogy     egy     tünetet megszüntessünk,   először   is   az   okát   kell   pontosan   felderíteni.   Ehhez   nyújt   segítséget   a   manuális medicina.    Segítségével    pontosan    meg    tudjuk    állapítani,    hogy    melyik    csigolya,    ízület,    izom elváltozása   áll   a   háttérben.   Ki   lehet   tapintani   az   „elmozdult”   csigolyákat,   érezni   lehet,   ha   köztük   a mozgásterjedelem   a   normálistól   eltér   beszűkült,   vagy   ellenkezőleg   túl   nagy   terjedelmű.   Az   ilyen eltérés   maga   után   vonja   az   izmok,   szalagok   elváltozását   is   –   kóros   izomfeszülést   okozva   -   ami   már önmagában   is   nagy   fájdalommal   járhat.   A   feszes   izom   párja   viszont   meggyengül,   így   feladatát   nem tudja   ellátni.   Ha   például   testtartásért   felelős   izomról   van   szó,   a   statikai   változások   miatt   a   gerinc normális   görbületei   megváltoznak,   ami   a   problémák   egész   sorát   okozhatja.   Végül,   ha   ez   tartósan vagy    nagy    fokban    áll    fenn    a    szervezet    egyensúlyi    állapota    felborul,    így    akár    1-2    csigolya „elmozdulása”    végső    soron    az    egész    szervezet    működését    megzavarhatja.    Különösen    igaz    ez bizonyos   kulcsfontosságú   csigolyákra.   Ilyen   például   a   felső   nyaki   első,   második   csigolya.   Ha   itt eltérés   van,   az   sokszor   érinti   az   izmokon   túl   a   véredényeket   és   a   vegetatív   idegrendszert   is,   ami tünetileg    makacs,    visszatérő    fejfájás,    szédülés,    fülzúgás,    hallászavar,    látászavar    (karikalátás, szemkáprázás),   esetleg   nyelési   nehézség   „gombócérzés”   képében   jelentkezik.   A   fejfájások   legalább 50%-ának,   a   szédüléses   jelenségek   40%-ának   a   felső   nyaki   szakasz   funkciózavara   tehető   felelőssé. Pont   ilyenkor   nem   gondolunk   a   nyakcsigolyákra,   mint   kóroki   tényezőre.   Annál   is   inkább   nehéz   a pontos   diagnózis,   mert   azt   röntgennel,   CT-vel,   MR-el   nem   lehet   kimutatni.   Így   a   beteg   sokszor évekig   hiába   jár   orvostól   orvosig,   költenek   sok   pénzt   a   drága   műszeres   vizsgálatokra.   Ezen   eltérést ugyanis   kézzel   végzett   precíz   vizsgálattal   lehet   megtalálni.   A   gépek   csak   állóképet   mutatnak,   míg kézzel    a    mozgást    is    érzékelni    lehet.    A    felső    nyakcsigolyák    eltérése    ezen    kívül    még    az    egész testtartást   is   befolyásolhatja.   Az   egyensúlyszerv   ugyanis   sok   információt   kap   innen.   Ha   itt   eltérés van,   a   központi   idegrendszer   úgy   érzékeli,   hogy   a   fej   nincs   középen   -   így   a   gerinc   két   oldalán   lévő izmok   eltérő   ingert   kapnak-   nem   egyforma   lesz   a   tartás,   ami   akár   a   gerincferdülés   elindítója   is lehet. Ez   a   módszer   még   segíthet   nyak-,   hát-,   derékfájdalmak   térd-,   csípő-,   váll-,   karfájdalmak   sokszor belső   szervi   panaszok,   szívtáji   fájdalom,   légzésproblémák,   esetén.   Ez   a   kezelés   technikailag   az   aktív mozgás   határán   túl,   de   csak   a   passzív   mozgás   határáig   történik.   Hozzáértő   szakember   kezében veszélytelen   és   fájdalmatlan   a   kezelés.   Magyarországon   csak   orvos   vagy   gyógytornász   vehet   részt ilyen képzésben. A terápia után a beteg szinte újjászületik.  A fenti kezelési mód a manuálterápia. A     gerincsérv     kezelésére     szolgál     a     McKenzie     terápia.     Ennek     lényege,     hogy     a     sérvesedett porckorongot    visszahelyezze,    a    deréktáji,    lábba    kisugárzó    fájdalmat,    zsibbadást    műtét    nélkül megszüntesse.   Fizikai,   mechanikai   törvényeken   alapuló   kezeléssel.   Bizonyos   irányú   mozgásokkal, műfogásokkal   a   porckorong   a   helyére   visszakerül   és   a   sérv   így   megszűnik.   A   beteg   néhány   alkalom után    képes    lesz    arra,    hogy    otthonában    sajátmagát    kezelje,    panaszai    tartósan    megszűnjenek, munkaképessége visszatérjen. Dr. Wimmer Ágnes Ortopéd szakorvos Manualterapeuta Bővebb felvilágosítás: 06 20 340 59 35 Vissza>>