Derékfájás kezelése Napjainkban    egyre    jobban    előtérbe    kerülnek    olyan    gyógymódok    melyek    elsősorban    nem gyógyszerekkel     és     főleg     nem     műtéttel     akarnak     segíteni     a     mozgásszervi     panaszokkal küszködőknek. A   fájdalom-   és   gyulladáscsökkentő   gyógyszerek   inkább   csak   tünetileg   hatnak   és   nem   magára   az okra    fejtik    ki    hatásukat.    A    gerincproblémáknál    a    fájdalom    és    gyulladás    oka    általában    helyi működészavar   következménye,   amit   sok   esetben   manualterápiával   (a   csökkent   mozgékonyságú izület   az-az   blokkolódott   izület   célzott   kezelése   műfogásokkal)   helyre   tudunk   állítani.   Az   izületek mozgékonyságának   helyreállításával   az   izomvédekezés   megszűnik,   a   keringés   helyreáll   mégpedig mellékhatások     nélkül.     Ezen     módszerrel     nemcsak     az     ágyéki     gerincet,     hanem     például     a keresztcsonti   izületek   eltéréseit   is   észlelni   ill.   kezelni   tudjuk.   Sok   esetben   ugyanis   az   itt   lévő blokkok   ill.   asszimetriák,   izomegyensúly   eltolódások,   szalagfeszülések   váltják   ki   a   derékfájást.   Az ezekre kidolgozott műfogások azonnali megkönnyebbülést okoznak. A   porckorong   eredetű   problémák   (kiboltosulás,   sérv)   gyakran   az   alsó   végtagokba   is   kisugárzó fájdalmakat,    zsibbadást,    izomgyengeséget    váltanak    ki.    Tapasztalataim    szerint    itt    a    manuális kezelés   önmagában   nem   vezet   teljes   gyógyuláshoz,   bár   az   izomlazításos   fogások   csökkentik   a fájdalmakat.   Itt   az   igazi   oki   kezelés   a   Mc.Kenzie   nevéhez   fűződő   módszer.   A   lényeg   hogy   a   mozgás irányától    függően    javul,    vagy    rosszabbodik    a    beteg    állapota.    Ha    a    betegnél    találunk    olyan mozgásirányt    amelyre    panaszai    jelentősen    enyhülnek,    akkor    ezt    a    mozgást    kell    ismételtetni megfelelő   gyakorisággal   és   ideig   és   ezzel   egyidejűleg   az   ellentétes   irányú   mozgást   kerülni   kell.   A pácienst   meg   kell   tanítani,   hogy   az   ülés,   állás,   járás   közben   is   a   helyes   testtartást   megtartsa. Amikor   az   állapota   stabilizálódott   helyre   kell   állítani   minden   irányú   mozgást.   A   beteget   meg   kell szabadítani   a   rossz   sztereotip   mozgásrendszerétől,   és   ki   kell   alakítani   az   izületek,   izmok   megfelelő jó   mozgatásának   automatizált   rendszerét.   (Ez   legalább   3   hónap)   .A   kórelőzmény   nagyon   fontos, nem   hanyagolható   el   és   nem   rövidíthető   le,   mert   csak   a   részletes   kikérdezés   során   derülhet   fény olyan   rossz   szokásokra,   beidegződésekre,   amik   elvezettek   a   tünetek,   panaszok   kialakulásához. Hiába   teszünk   meg   mindent   a   kezelés   során   és   érünk   el   jó   eredményt,   ez   nem   biztos   hogy   tartós marad,   mert   ezen   említett   hibás   mozgásokkal   ismét   nagy   a   kiújulás   veszélye.   Ez   okozhatja   hogy egy   módszert   nem   tartanak   igazán   jónak.   Rossz   sztereotip   mozgásrendszer   sokszor   jó   szándékú jó   érzetet   okozó   rendszeres   mozgás   miatt   jön   létre   pl.   TV   –t   videót   nézve   tornagyakorlatokat végeznek   miközben   a   kar   mozgatásánál   a   vállat   felhúzva   tartják.   Így   a   nyaki   izmokat   rosszul terhelve    kialakulhatnak    fájdalmak.    Az    hogy    miért    végzik    rosszul    a    gyakorlatokat    a    hibás egyensúlyi    kép    és    a    sérült    letapadt    izmok    miatt    alakul    ki.    Sok    hosszú    idejű    ülés    után    (pl. iskolákban    vagy    számítógép    mellett)    a    csípő,    derék    izmai    mintha    gipszben    lennének    nem mozognak,   szinte   újra   kell   tanulni   a   helyes   mozgást.   Edzőtermekben   a   kézisúlyzós   gyakorlatoknál ha   a   deréktáj   izmait   nem   stabilizálják,   úgy   túlterhelik.   A   letapadt   izmot   a   szervezet   a   szokásos terhelésből   kivonja   és   a   mellék   vagy   segédizmokkal   végzi   a   mozgást,   melyek   hamarabb   fáradnak ki.    Mivel    a    gyakorlatot    látszólag    elvégzik    nem    veszik    észre    a    rossz    mozgást.    Amennyiben    a beteget   a   fájdalmait   kiváltó   helytelen   mozgássztereotípiaitól   megszabadítjuk   és   leatapadt   izmait kilazítjuk,   -   melyhez   s   a   fent   említett   kezelések   mellett   gyakran   szükséges   egyéni   gyógytorna illetve gyógymasszázs is, - akkor remélhetünk tartós gyógyulást. Dr. Wimmer Ágnes Ortopéd szakorvos Manualterapeuta Bővebb felvilágosítás: 06 20 340 59 35 Vissza>>