Orthoped.hu
Dr. Wimmer Ágnes honlapja
Előzd meg a fájdalmakat! A   népbetegségnek   számító   mozgásszervi   betegségek   gyökerei   sokszor   évek   alatt   fennálló,   akár már a kisgyermekkorban kezdődő tartási problémákra vezethető vissza. Emiatt    nagyon    fontos    a    rendszeres    orvosi    vizsgálat.    A    még    enyhe    eltéréseket    felismerve hatékonyabban    tudunk    beavatkozni,    és    így    sok    esetben    elejét    vehetjük    későbbi    komolyabb elváltozásoknak..    Minden    életkorban,    de    különösen    kisgyermekeknél    nagy    figyelmet    kell szentelni   a   lábra,   melyre   mechanikai,   statikai   szempontból   a   legtöbb   munka   hárul.   Állás,   járás közben   az   egész   test   súlyát   viseli.   A   láb   boltozatos   felépítése   révén   alkalmas   erre   a   feladatra.   Ez   a szerkezet    azonban    könnyen    sérülhet.    Bizonyos    periódusokban    különösen    nagy    a    lúdtalp kialakulásának   veszélye.   Ilyenek   az   állás,   járás   kezdete   –   ezért   ezt   nem   szabad   sürgetni   erőltetni. Óvodás-,   iskoláskor   kezdetén   a   megváltozott   körülmények   hatására   esetleges   túlterhelés   miatt az    izmok    kifáradva    nem    képesek    aktívan    biztosítani    a    láb    formáját    és    így    a    szalagok    is meglazulhatnak.    Fontos    hogy    jó    felépítésű    cipővel    (a    sarok    belső    részének    megemelésével) megakadályozzuk    hogy    a    sarokcsont    bedőljön,    és    ennek    következtében    a    hosszboltozat lesüllyedjen.     Lehetőség     van     arra     hogy     indokolt     esetben     ilyen     cipőt     vényre     felírassunk. Serdülőkorban   az   izom   fejlődése,   ereje   nem   mindig   tud   lépést   tartani   a   gyors   növekedéssel   és súlygyarapodással.    Ugyancsak    ügyelni    kell    arra    hogy    hosszabb    fekvéssel    járó    betegség    után fokozatosan kellő tornáztatás után kezdjük csak terhelni a lábat. Ha   a   láb   statikai   helyzete   megbomlik   ez   kihat   az   egész   testre,   kiválthatja   a   térd   vagy   a   deréktáj fájdalmát is. Nagyon    fontos    a    gerinc    vizsgálata    is.    Sokszor    már    kisiskolás    korban    kialakulnak    tartási rendellenességek.   A   gyermekeknek   nagy   a   mozgásigénye   ezzel   szemben   az   iskolában   sokat   kell ülniük.    Ráadásul    nem    egyszer    rossz    széken    nem    megfelelő    magasságú    asztalhoz    görnyedve. Ehhez   járul   még   a   számítógép   és   televízió   ami   szintén   elvonja   az   időt   a   szabadtéri   játékoktól, sporttól.   A   teljesítménykényszer,   a   sokszor   indokolatlanul   nagy   elvárások,   a   pszihés   terhelésen keresztül okoznak rossz tartást. A    legenyhébb    tartási    eltérés    a    hanyag    tartás.    Ez    még    akaratlagosan    korrigálható.    Az    izmok, szalagok   nincsenek   megrövidülve,   nem   áll   fenn   izületi   mozgáskorlátozottság.   A   hanyag   tartástól –    annak    ellenére,    hogy    megjelenési    formájában    nem    tér    el-    el    kell    különítenünk    a    tartási gyengeséget.   Ezt   a   fokozott   gyengeséget   az   idézi   elő,   hogy   a   tartószerkezetek   (elsősorban   az izmokat)    kevés    természetes    inger(mozgás,    levegő,    víz,    napfény    megfelelő    tápanyag)    éri.    De hozzávehetjük   a   sok   esetben   kimutatható   öröklött   alkati   adottságokat   is.   A   tartásgyengeség   jól felismerhető   és   elkülöníthető   más   elváltozásoktól.   Felszólításra   a   tanuló   helytelen   tartását   ki tudja   javítani,   képes   magát   helyesen   tartani,   de   a   helyes   testtartást   nem   képes   hosszabb   időn keresztül fenntartani, hanem rövidesen visszaesik saját helytelen pihenőtartásába. A   helytelen   tartások   bármely   formájához   társulhat   a   fej   előre   hajlított   tartása(„lógatott   fej”).A vállak   is   előre,   lefelé   esnek.   A   gyenge   tartású   gyermek   ezenkívül   még   fáradékony   is,   többnyire visszahúzódó,    izomzata    rossz    tónusú,    erőtlen.    Gyakran    van    lúdtalpa,    x-lába.    Ugyancsak    a tartáshibákhoz   sorolhatjuk   a   különböző   izomcsoportok   megrövidülése   következtében   előállott rendellenességeket.   Sokszor   helytelen,   egyoldalú   igénybevétel   váltja   ki.   Súlyosabb   esetekben gerincferdülés,   serdülőkori   fokozott   háti   görbületek   (leírója   után   Scheuermann   kór),   szerkezeti elváltozások,    csontdeformálódások    is    kialakulnak.    Az    enyhébb    esetekben    fizikailag    aktívabb életmód,    sport    –    de    ügyelve    az    egyenletes    terhelésre    –    segíthet,    és    nem    alakul    ki    kóros testhelyzet.   Amennyiben   hosszabb   ideje   tartó,   illetve   súlyosabb   formáról   van   szó,   a   kezelés   akár több,   egymás   munkáját   kiegészítő   szakember   segítségét   is   igényli.   Ilyenkorra   már   az   ellentétes irányú    (hajlító-nyújtó)    mozgásokat    végző    izmok    között    az    egyensúly    megbomlik.    Az    izompár egyike   mindig   feszessé   válik   és   megrövidül,   ezzel   szemben   a   párja   mindig   gyengül.   A   megrövidült izom   feszes   tapintású,   nyugalmi   állapotban   is   fokozott   a   tónusa,   emiatt   nem   tud   jól   működni. Igazi   erőkifejtésre   nem   alkalmas.   A   kórosan   feszülő   izom   fájdalmassá   válik,   enyhébb   ingerekre   is kórosan   reagál.   A   megnövekedett   tónus   azáltal,   hogy   az   idegvégződéseket   ingerli,   fokozza   a fájdalmat,   és   további   összehúzódást   vált   ki   az   izomban.   Ez   egy   „ördögi   kör”.   A   fájdalomhoz   egyéb tényezők    is    hozzájárulnak.    Ilyen    a    vérkeringés    romlása    a    kis    erek    összenyomódása    miatt.    A fokozott   anyagcsere   következtében   megnövekedett   táplálékigény   tovább   súlyosbítja   a   helyzetet. A vérkeringés romlása szöveti károsodást okoz. Fájdalom keltő anyagok is felszabadulnak. Első   lépésben,   a   feszülő,   görcsös   izom   ellazítása   a   cél.   Ki   kell   deríteni,   hogy   mi   okozhatta   az   izom kóros   állapotát.   Sokszor   egy   „rossz   mozdulat”,   például   autóval   hátramenet,   lépcsőfok   elhibázása, egyszerű   sportsérülés   kiválthat   valamelyik   ízületben   blokkolódást.   Ilyenkor   az   ízület   mozgása bizonyos    irányokba    beszűkül,    és    ez    az    állapot    kóros    folyamatok    egész    sorát    indítja    el.    Az ízületekhez   kapcsolódó   izom   merev   lesz,   és   az   ehhez   a   szelvényhez   tartozó   szövetek   és   belső szervek    fájdalmassá    válnak,    működésük    zavart    szenved.    Amennyiben    manuális    technikával (kézzel   végzett   műfogásokkal)   az   ízület   mozgását   helyreállítjuk   a   kóros   reflexes   következmények is   megszűnnek.   Például   a   nyakon   történő   beavatkozás   után   megszűnhet   a   szédülés   illetve   a fejfájás.     A     gerinc     tartóizmainak     tónusa     helyreáll,     emiatt     a     kezelt     személy     szubjektív fáradtságérzete   szűnik,   erősebbnek   érzi   magát.   A   fent   részletezett   jelenségeket   hibás   statikai terhelés   is   elindíthatja.   Ezek   megszüntetésére,   korrekciójára   nagy   súlyt   kell   helyezni,   különben   a probléma   újra   és   újra   visszatér.   Szakember   kisebb   fokú   asszimetriát   is   észlelni   tud,   melyeket kiegyenlítve     a     későbbi     komolyabb     bajokat     megelőzhetjük.     Ezért     is     fontos,     hogy     akár panaszmentes   esetben   is   időnként   kérjünk   vizsgálatot,   így   sok   későbbi   szenvedést   és   hosszabb gyógykezelést   megspórolhatunk.   Ha   már   a   folyamat   régebben   fennáll   egyszeri   kezelés   általában nem    oldja    meg    a    bajt.    Amikor    az    izom    már    tartósan    károsodott,    egyéb    lazító    fogásokat    is alkalmazni   kell.   A   terápiát   sokszor   jól   kiegészítheti   a   gyógymasszázs.   A   masszázs   fájdalomenyhítő hatása   részben   abból   adódik,   hogy   ilyenkor   a   bőrben,   izomban   elhelyezkedő   idegvégződéseket mehanikusan   ingerljük.   Ez   gátolja   a   gerincvelő   hátsó   szarvában   elhelyezkedő   fájdalomtovábbító rostokba   az   inger-ületátvitelt.   Helyes   alkalmazásakor   gyorsul   a   vénás   és   nyirokkeringés,   ezáltal csökken   az   ödéma   és   a   fájdalom   keltő   anyagok   koncentrációja.   Nagy   szerepe   van   a   tartászavarok kezelésében   a   gyógytornásznak   is.   Nyújtó   gyakorlatokkal   a   feszes   izmokat   lazítja,   a   gyengéket pedig    erősíti.    Fontos,    hogy    mindig    a    korrigált    testhelyzetben    végezzük    a    gyakorlatokat.    A szakember   eleinte   szinte   minden   mozdulatnál   beállítjaa   helyes   tartást.   Ezért   nem   tartom   megoldásnak   a   kazettáról,   videóról   való   tornát,   vagy   akár   a   csoportos   gyógytornát   se.   Kitartással elérhetjük,    hogy    automatikussá    válik    ülésnél,    járásnál,    állásnál    a    jó    tartás    és    kellő    izomerő birtokában   nem   fáradunk   el,   nem   roskadunk   össze.   Ha   újra   megtanuljuk   izmainkat   helyesen használni,   nem   tartjuk   feszesen,   akkor   is   amikor   nem   dolgoznak   megszabadulhatunk   akár   évek óta     fennálló     kínoktól     is.     Krónikus     fájdalomnál     minden     esetben     észlelhető     állandósult izomfeszülés.    Ez    előbb-utóbb    az    ízületek    mozgását    is    nehezíti.    Sokszor    már    akkor    komoly fájdalmat   vált   ki,   amikor   röntgen   képen   még   nem   látni   kóros   elváltozást.   Az   effajta   merevséget,   a mozgás   ilyen   korlátozottságát,   a   fáradtságot,   a   tartás   torzulását   és   a   tartós   fájdalmakat   általában félreértelmezik,   mindezt   az   „öregedés”   jelének   tekintik.   Az   igazság   viszont   az,   hogy   a   kornak vajmi kevés köze van mindehhez. Ha   figyelembe   vesszük   azt,   hogy   az   emberi   test   csaknem   800   izmot   számlál,   melyek   alaposan   el vannak   látva   érző   sejtekkel,   akkor   megérthetjük,   hogy   megfelelő   közérzetünk   miért   függ   oly szorosan   az   izmokból   az   agy   irányába   küldött   jelzésektől,   azaz   a   visszatáplált   információtól.   Az erős   izomtónusú   emberek   általában   nem   érzik   jól   magukat.   „Olyan   öregnek   érzem   magam!” –mondják   azt   sugallva,   hogy   szerintük   ez   az   állapot   visszafordíthatatlan.   Pedig   igen   is   lehetséges, hogy   alapvetően   fiatalnak   érezze   magát   valaki,   akárhány   éves   is.   Gyakorlatilag   ez   annyit   tesz, hogy    olyan    az    izomtónusa    ami    ellazuláskor    alacsony    szinten    áll,    kellemes    testérzést    és    az irányítottság    érzetét    nyújtja.    Ezért    tanácsolhatom,    hogy    akár    panaszmentes    állapotban    is rendszeresen    keressünk    fel    masszőrt,    manuálterápiát    végző    szakembert,    gyógytornászt,    így biztosítva     testünk     helyes     működését.     A     rendszeres     karbantartással     izmaink     megőrzik rugalmasságukat,   tartásunk   nemcsak   esztétikailag   lesz   szép,   de   képesek   leszünk   fájdalmak   nélkül viselni a napi terheléseket. Dr. Wimmer Ágnes Ortopéd szakorvos Manualterapeuta Bővebb felvilágosítás: 06 20 340 59 35 Vissza>> 
Cikkek