Ínhüvelygyulladás Az   ínhüvelygyulladás   viszonylag   gyakori   betegség,   mellyel   főleg   fiataloknál,   az   aktív   munkaképes korosztálynál,   sportolóknál   találkozunk.   Általában   hosszantartó   vagy   szokatlan   erősségű   munka váltja    ki.    Ritkábban    a    hajlító,    legtöbbször    a    feszítő    alkarizomzat    inainak    és    ínhüvelyeinek gyulladásával   találkozunk,   de   hasonló   jellegű   megbetegedés   az   alsóvégtag   feszítő   inaiban   és főleg sportolóknál az Achilles ínban is előfordul. Klinikai tünetek: Duzzanat észlelhető. Mozgásra dörzszörej és fájdalom jelentkezik. Az   érintett   végtag   működése   zavart   szenved.   Ez   például   a   hüvelykujj   közös   ínhüvelyben   futó távolító   és   feszítő   inainak   gyulladásakor   olyan   erős   lehet,   hogy   a   betegek   a   váratlan   fájdalom következtében a kezükben fogott tárgyat leejtik. A    kezelést    nagyon    fontos,    hogy    időben    kezdjük    meg.,    így    megelőzhető,    hogy    a    folyamat krónikussá    váljon,    ami    már    lényegesen    nehezebben    orvosolható,    és    a    sportolóknál    akár    a pályafutás   végét   is   jelentheti.   Heveny   állapotban   legfontosabb   a   nyugalomba   helyezés,   a   gyulladt terület    hűtése    Gyulladáscsökkentők    helyi    és/vagy    szájon    át    adása.    A    gyógytornát    –    amint    a gyógyulás   megengedi   –   célszerű   elkezdeni,   először   csak   terhelés   nélküli   izomfeszítéssel   végzünk, úgynevezett   izometriás   gyakorlatokat   ,   ilyenkor   az   izom   hossza   nem   változik,   majd   dinamikus gyakorlatokat,   itt   már   az   izom   hossza   megváltozik,   megrövidül   vagy   megnyúlik.   A   gyakorlatok soha   sem   léphetik   át   a   fájdalomküszöböt.   Fizioterápiát   is   alkalmazhatunk(   galván,   ultrahang   vagy rövidhullám kezelés). Néha    a    műtét    sem    kerülhető    el.    A    hüvelykujj    már    említett    íngyulladásánál    a    gyulladástól beszűkült ínhüvely bemetszése sokszor látványosan megoldja a panaszokat. Sportolóknál   fontos   a   terhelés   előtt   alapos   bemelegítés,   és   az   azt   követő   levezetés.   Változatos edzésterhelés    az    ismétlődő,    egyoldalú    mozgások    elkerülése.    Jó    alapozó    tréning    a    kopásos (degeneratív) szöveti változások kezdetének késleltetése. Jó általános kondíció. Az   ínhüvelygyulladás   kezelésében   az   orvos   legfontosabb   feladata,   hogy   tudatosítsa   a   betegben   a kór    potenciális    súlyosságát.    Ugyanis    időben    elkezdve    a    gyógyítást    a    tünetek    10-14    alatt visszafejlődnek, nem válik a folyamat krónikussá, bár a kiújulás veszélye így is elég nagy. Dr. Wimmer Ágnes Ortopéd szakorvos Manualterapeuta Bővebb felvilágosítás: 06 20 340 59 35 Vissza>>