Új lehetőségek a gerincsérv gyógyítására, műtét helyett McKenzie módszer! A   derékfájás   az   egyik   leggyakoribb   betegség,   amellyel   a   felnőtt   korú   lakosság   orvoshoz   fordul. 100    emberből    80-    nál    jelentkezik,    leggyakrabban    45-50    éves    kor    között.    A    nehéz    fizikai munkavégzés   során   növekszik   az   ágyéki   gerinc   degeneratív   folyamatainak   és   az   ezzel   összefüggő fájdalmak    kialakulásának    kockázata.    Ugyanakkor    a    tartós    ülés    ugyanolyan    százalékban    okoz derékfájást.    Olyan    foglalkozások,    amelyek    változatlan    testhelyzetet    kívánnak    meg    hosszabb időszakon      keresztül      (pl.      ülés),      különösen      egyéb      tényezőkkel      (pl.      vibráció)      társulva, hatványozottan   fokozzák   az   ágyéki   gerinc   sérülékenységét.   Ez   a   helyzet   pl.   a   gépkocsivezetőknél vagy erőgépkezelőknél. A   derékfájás   nemcsak   a   felnőttkorban,   de   iskoláskorú   gyermekeknél   is   jelentős   tényező.   A   6   –16 évesek 15%-a részesül legalább egyszer orvosi kezelésben derékfájás miatt. A   betegek   90%-nál   a   panaszok   visszatérnek   és   35%-nál   az   alsó   végtagba   sugárzó   fájdalom   is kialakul. Mi idézi elő a tüneteket? Előre   görnyedt   helyzetben   a   csigolyák   között   lévő   porckorongokra   a   restsúly   akár   200%-a   hat,   és ha   még   emelünk   is,   nagyon   megnő   a   nyomás.   Az   itt   lévő   szalagok   is   megnyúlnak   a   terhelés hatására,   ha   a   tartás   változatlan   marad   a   szalag   tovább   nyúlik   és   később   túlnyúlik,   ha   az   erő megszűnik   a   szalag   nem   az   eredeti   hosszára   megy   vissza.   Ha   görnyedten   ülünk   a   porckorong   nem egyformán   terhelődik,   ha   elől   terheljük   hátra   kerül   és   fordítva.   Ha   hátra   kerül   a   porckorong   külső rostos   gyűrűje   károsodik,   berepedések   keletkeznek   rajta.   A   porckorong   belső   kocsonyás   magja így    helyéről    elmozdul,    ennek    fokozatai    vannak.    Enyhébb    esetben    a    külső    rostos    gyűrű    nem szakad   meg   csak   meggyengül   és   a   belső   mag   nyomja   a   hátulsó   hosszanti   szalagot   és   az   ott   futó valamelyik    ideggyököt.    Ha    a    rostos    gyűrű    elszakad    a    belső    mag    részben    kicsúszik,    de összefüggésben   marad   a   bent   maradt   résszel   úgy,   hogy   vissza   tud   kerülni   a   gyűrűn   belülre. Amennyiben   ez   gyakran   előfordul,   akkor   állandó   nyomási   tünet   áll   fenn   és   a   visszacsúszás   nem eredményez   teljes   panaszmentességet.   Legsúlyosabb   esetben   létrejön   a   gerincsérv   –   ez   a   belső mag   egy   részének   vagy   egészének   kicsúszását   jelenti.   A   kiszorult   porc   mögött   a   rostos   gyűrű hegesen     összeszűkül     és     a     kiszakadt     rész     az     ideggyök     kilépési     csatornájában,     vagy     a gerinccsatornában helyezkedik el. Kezelés:   Általában   kezdetben   gyógyszeres   és   fizioterápiás   módszerekkel   történik.   Jó   hatású   a gerinc   melletti   ideggyökök   Lidocain   injekciója.   Van   azonban   a   derékfájás   kezelésének   egy   sok sikerrel   kecsegtető   módszere,   amely   hazánkban   talán   még   nem   eléggé   ismert.   A   módszer   az 1970-es   években   kezdett   elterjedni   szerte   a   világon,   s   a   gerinc   problémák   megoldására   ma   talán a    leggyakrabban    alkalmazott    konzervatív    (nem    műtéti)    eljárásnak    számít.    Az    eljárás    fizikai törvényeken   alapul,   egyedi   vizsgálati   módszert   alkalmaz.   Ezzel   eldönthető,   hogy   milyen   irányú mozgás    rontja    illetve,    milyen    javítja    a    beteg    állapotát.    A    jól    végzett    gyakorlatok    hatására    a tünetek   folyamatosan   a   centrum   (gerinc)   felé   mozdulnak   el,   azaz   a   tünetek   centralizálása   jön létre.   A   perifériás   (   lábba,   combba,   farba   lévő)   fájdalmak   erőssége   csökken   vagy   megszűnik   de   a centrális   tünetek   megmaradnak,   vagy   elmozdulnak,   de   bizonyos   esetekben   még   átmenetileg fokozódnak   is.   Akiknél   ezt   a   jelenséget   a   megfelelő   mozgással   ill.   fogásokkal   elő   tudjuk   idézni azoknál   jók   a   terápiás   kilátások.   A   tünetek   centralizálásához   pár   perctől   egy-két   nap   esetleg három   hét   is   kellhet.   Az   idegrendszeri   tüneteket   (zsibbadás,   izomgyengeség,   reflex   eltérés)   is meg lehet ezzel a módszerrel szüntetni. A   vizsgálat   során   tehát   kiderül,   hogy   az   adott   beteg   milyen   mozgásra   reagál.   Ezt   otthon   bizonyos ideig   (állapotától   függően)   rendszeresen   végezni,   és   ezzel   párhuzamosan   az   ellentétes   irányú testmozgásokat   és   testhelyzetet   szigorúan   kerülni   kell.   Legtöbbször   speciális   párna   (McKenzie párna)   használatára   is   szükség   van,   hogy   a   gerinc   megfelelő   helyzetét   fenntartsuk.   A   betegeknek csak    igen    kis    százaléka    nem    képes    a    hatékony    önálló    kezelésre,    az    ő    esetükben    speciális technikákra lehet szükség, amelyeket képzett szakember alkalmazhat csak. A    McKenzie    módszerben    nagy    hangsúlyt    kap    a    megelőzés,    mivel    a    legtöbb    gerincprobléma visszatérő eredetű. Ez   a   módszer   nagyon   sok   betegnél   hozhat   gyógyulást   ill.   jelentős   javulást,   és   nem   utolsó   sorban sok   felesleges   műtétet   takaríthat   meg,   mellyel   jelentős   szenvedést   és   szövődményt   kerülhetünk el.   A   műtét   után   gyakran   az   alatta,   vagy   felette   levő   porckorongra   tevődik   át   a   nagy   terhelés, mely   miatt   a   sérv   kiújulásának   nagy   a   kockázata.   Jelentős   a   költségmegtakarító   hatása   is   (műtét, keresőképtelenség, csökkent munkaképesség). Ez   a   módszer   szakember   irányítása   alatt   veszélytelen   és   igen   eredményes.   A   derékfájás   és   az isiász   (alsóvégtagba   sugárzó   deréktáji   fájdalom)   kezelésében.   A   későbbiekben   a   beteg   önállóan   is képes lesz a panaszait enyhíteni ill. a kiújulást megelőzni. A    nyaki,    vállba    ill.    karba    sugárzó    fájdalmak    kezelése    is    hasonló    elven    alapul.    Következő alkalommal majd a nyaki problémákkal foglakozunk. Dr. Wimmer Ágnes Ortopéd szakorvos Manualterapeuta Bővebb felvilágosítás: 06 20 340 59 35 Vissza>>