A nyaki eredetű fejfájás legyőzhető Szinte    minden    embernek    fájt    már    a    feje    életében.    A    fejfájás    nem    önálló    betegség,    hanem valaminek     a     tünete.     Lehet     valamilyen     testi     betegség     kiérő     jele     például     gyomorrontás, székrekedés,   lázas   betegség,   magasvérnyomás,…   jelentkezhet   lelki   ok   miatt.   Másrészt   kiváltják   a fejen,   nyakon   lévő   szervek,   szervrendszerek   betegségei,   ideértve   a   központi   idegrendszert,   a szemet, fület, a légző és emésztőrendszer kezdeti szakaszát, a bőrt, a lágyrészeket, a csontokat… . A   fejfájás   oka   a   kísérő   tünetek   alapján   gyakran   kideríthető.   Szakorvosi   vizsgálat   fényt   deríthet   a fentebb   részletezett   szervek   elváltozásaira.   Sok   esetben   azonban   a   leggondosabb   vizsgálatok,   a legmodernebb    képalkotó    eljárások,    (CT,    MR)    sem    hoznak    eredményt.    Ezen    betegek    sokszor évekig   járnak   egyik   orvostól   a   másikig.   Több   felmérés   igazolja,   hogy   a   fejfájások   legalább   ötven százalékáért    a    szédüléses    jelenségek    negyven    százalékáért    a    felső    nyak    gerinc    funkciózavara tehető     felelőssé.     Míg     a     karzsibbadás,     vállövi     panaszok     esetén     gyakran     gondolnak     a nyakcsigolyákra,   addig   a   fejfájás,   szédülés,   hallászavar,   gombócérzés   esetén   inkább   kivételnek számít   és   még   ekkor   is   megelégszenek   a   „meszesedés”   diagnózissal,   és   az   annak   „megfelelő” fizioterápiával. A   nyaki   eredetű   fejfájás   klinikailag   jellemző   tünet   együttest   alkot.   A   fájdalom   a   tarkótájról   indul ki,    onnan    sugárzik    előre    a    szem    felé.    Jelentkezhet    az    egyik    vagy    akár    mindkét    oldalon    is. Többnyire   reggel   kezdődik,   nyilalló   éles   fájdalom,   amely   gyakran   kombinálódik   nem   forgó   jellegű szédüléssel,         egyensúlyzavarral,         oldal         irányú         járásbizonytalansággal,         esetenként hullámzásérzéssel.    Fejforgatás,    testhelyzetváltozás    váltja    ki,    kísérheti    hallászavar,    fülzúgás, halláscsökkenés,   látászavar   (szikralátás,   sötét   karika,   stb.)   Általános   panaszként   fáradékonyság, izomgyengeség érzés, gondolkodási nehezítettség jelentkezhet. Ezen   panaszoknál   a   felső   nyaki   csigolyák   blokkolására   is   gondolni   kell.   A   blokkolás   a   csigolyák közti   ízületekben   egy   mechanikus   pontosabban   mikromechanikus   mozgáscsökkenés,   amely   a mozgékonyság   alig   észrevehető   csökkenésétől   egy   gerincszakasz   igen   fájdalmas   gátlódásáig   akár teljes    megakadályozódásáig    terjedhet.    Az    ilyen    blokkírozás    következményei    a    véredények reakcióját,    az    izomtónust,    és    szinte    mindig    a    vegetatív    idegrendszert    is    érintik.    A    vegetatív idegrendszer a fejfájások kialakulásában igen nagy szerepet játszik. A    nyakcsigolyák    manuálterápiás    kezelése,    a    blokkok    műfogásokkal    történő    megszüntetése    a fejfájás és kísérő tüneteinek megszűnéséhez vezethet. Dr. Wimmer Ágnes Ortopéd szakorvos Manualterapeuta Bővebb felvilágosítás: 06 20 340 59 35 Vissza>>