Porckopás a térdben A   porckopás   (arthrosis)   igen   elterjedt   betegség.   A   leggyakrabban   érintett   ízületek:   térd,   kezek, csípő,    ágyéki-    nyaki    gerinc.    A    térdízület    különösen    gyakran    betegszik    meg.    Erre    az    ízületre nehezedik   a   testsúly   nagy   része,   tömeges   és   erős   izmok   hatnak   rá,   így   minden   mozgásánál   nagy erőhatások   alatt   működik.   Klimatikus   és   egyéb   külső   behatások   ellen   elölről   és   oldalról   csak   a   bőr és   a   vékony   bőralatti   kötőszövet   védi.   Az   élet   során   számos   kisebb-nagyobb   trauma   is   éri.   Nem elhanyagolható    ok,    a    csípő    és    különösen    a    láb    statikai    zavaraiból    adódó    kóros    terelés    sem. Családi halmozódás is megfigyelhető. Kezdeti    tünetei    közé    tartozik    az    indulási    ízületi    fájdalom    és    merevség,    ami    bejáródás    után megszűnik.     Majd     terhelésre     pl.     Lépcsőn     lefelé     jelentkezik     panasz,     súlyosabb     esetben nyugalomban   éjszaka   is.   A   kísérő   lágyrész   zsugorodás   a   térd   nyújthatóságának   csökkenéséhez vezet,   ami   a   járást   rendkívül   megnehezíti.   A   megváltozott   statikai   helyzet   az   ízület   károsodását felgyorsítja.   Az   ízületi   hártya   megvastagodása,   csontkinövések   a   térdet   deformálttá   teszik.   „O” illetve „X” láb alakul ki. A degenerált szövetekben gyakran lépnek fel gyulladásos epizódok. Diagnózis   felállításában   segítséget   nyújthat   a   röntgen   felvétel,   de   az   itt   látható   eltérések   nem feltétlenül   állnak   arányban   a   betegség   súlyosságával.   Komolyabb   tünetek   mellett   lehet   a   röntgen lelet szegényes és fordítva. A    megelőzésben    és    kezelésben    fontos    szerepet    játszik    a    statikai    zavarok    kiküszöbölése    (pl. lúdtalpbetéttel),    a    testsúly    normalizálása,    megfelelő    életvitel    kialakítása.    Extensioval    (nyújtó kezelés)    csökkenthetjük    a    fájdalmat,    és    a    funkció    szempontjából    fontos    ízületi    zsugorodást. Megfelelő    tornagyakorlatok    csökkentik    az    izomsorvadást,    fokozva    a    térd    stabilitását.    Fontos szerepet    játszik    a    fizio-    és    balneoterápia    is.    Fájdalomcsillapításra    általában    úgynevezett    non steroid   gyulladáscsökkentő   gyógyszereket   alkalmazzuk.   Ma   már   forgalomban   vannak   az   ízület porc   anyagcseréjét   javító   hatóanyagok   is.   Gyulladásos   szakban   esetenként   nem   kerülhető   el   az ízületbe   adható   készítmények   alkalmazása.   Néha   szükség   van   műtéti   megoldásokra,   a   terhelési viszonyok   megváltoztatására,   a   gyulladt   szövetek   eltávolítására,   amelyek   évekre   javíthatják   a beteg   állapotát.   Előrehaladott   formában   ma   már   többféle   ízületi   protézis   áll   az   ortopéd   sebész rendelkezésére. Természetesen   minél   előbb   kerül   felfedezésre   a   betegség,   annál   nagyobb   eséllyel   küzdhetünk ellene, ezért javaslom, a szakorvos mielőbbi felkeresését. Dr. Wimmer Ágnes Ortopéd szakorvos Manualterapeuta Bővebb felvilágosítás: 06 20 340 59 35 Vissza>>