Bemutatkozás – Magyar rádió

Mozgásszervi panaszokkal foglakozva rádöbbentem arra, hogy éppen a legelterjedtebb, Úgynevezett kopásos, merevedéses eredetű panaszok megoldására nincs igazán hatékony eszköz. Számtalan tünet (fejfájás, szédülés, fülzúgás) gyógyítása a hagyományos módszerekkel legtöbbször sikertelen. A hazai egészségügyi ellátással sokan elégedetlenek. Ennek az anyagi nehézségek mellett a mozgásszervi bajok sablonos, futószalagszerű ellátása is oka. Minden bajra szinte ugyanazt a gyógyszert és fizioterápiás kezelés alkalmaznak. Ahhoz, hogy egy tünetet megszüntessünk, először is az okát kell pontosan felderíteni. Ehhez nyújt segítséget a manuális medicina. Segítségével pontosan meg tudjuk állapítani, hogy melyik csigolya, ízület, izom elváltozása áll a háttérben. Ki lehet tapintani az „elmozdult” csigolyákat, érezni lehet, ha köztük a mozgásterjedelem a normálistól eltér beszűkült, vagy ellenkezőleg túl nagy terjedelmű. Az ilyen eltérés maga után vonja az izmok, szalagok elváltozását is – kóros izomfeszülést okozva – ami már önmagában is nagy fájdalommal járhat. A feszes izom párja viszont meggyengül, így feladatát nem tudja ellátni. Ha például testtartásért felelős izomról van szó, a statikai változások miatt a gerinc normális görbületei megváltoznak, ami a problémák egész sorát okozhatja. Végül, ha ez tartósan vagy nagy fokban áll fenn a szervezet egyensúlyi állapota felborul, így akár 1-2 csigolya „elmozdulása” végső soron az egész szervezet működését megzavarhatja. Különösen igaz ez bizonyos kulcsfontosságú csigolyákra. Ilyen például a felső nyaki első, második csigolya. Ha itt eltérés van, az sokszor érinti az izmokon túl a véredényeket és a vegetatív idegrendszert is, ami tünetileg makacs, visszatérő fejfájás, szédülés, fülzúgás, hallászavar, látászavar (karikalátás, szemkáprázás), esetleg nyelési nehézség „gombócérzés” képében jelentkezik. A fejfájások legalább 50%-ának, a szédüléses jelenségek 40%-ának a felső nyaki szakasz funkciózavara tehető felelőssé. Pont ilyenkor nem gondolunk a nyakcsigolyákra, mint kóroki tényezőre. Annál is inkább nehéz a pontos diagnózis, mert azt röntgennel, CT-vel, MR-el nem lehet kimutatni. Így a beteg sokszor évekig hiába jár orvostól orvosig, költenek sok pénzt a drága műszeres vizsgálatokra. Ezen eltérést ugyanis kézzel végzett precíz vizsgálattal lehet megtalálni. A gépek csak állóképet mutatnak, míg kézzel a mozgást is érzékelni lehet. A felső nyakcsigolyák eltérése ezen kívül még az egész testtartást is befolyásolhatja. Az egyensúlyszerv ugyanis sok információt kap innen. Ha itt eltérés van, a központi idegrendszer úgy érzékeli, hogy a fej nincs középen – így a gerinc két oldalán lévő izmok eltérő ingert kapnak- nem egyforma lesz a tartás, ami akár a gerincferdülés elindítója is lehet.Ez a módszer még segíthet nyak-, hát-, derékfájdalmak térd-, csípő-, váll-, karfájdalmak sokszor belső szervi panaszok, szívtáji fájdalom, légzésproblémák, esetén. Ez a kezelés technikailag az aktív mozgás határán túl, de csak a passzív mozgás határáig történik. Hozzáértő szakember kezében veszélytelen és fájdalmatlan a kezelés. Magyarországon csak orvos vagy gyógytornász vehet részt ilyen képzésben. A terápia után a beteg szinte újjászületik. A fenti kezelési mód a manuálterápia.A gerincsérv kezelésére szolgál a McKenzie terápia. Ennek lényege, hogy a sérvesedett porckorongot visszahelyezze, a deréktáji, lábba kisugárzó fájdalmat, zsibbadást műtét nélkül megszüntesse. Fizikai, mechanikai törvényeken alapuló kezeléssel. Bizonyos irányú mozgásokkal, műfogásokkal a porckorong a helyére visszakerül és a sérv így megszűnik. A beteg néhány alkalom után képes lesz arra, hogy otthonában sajátmagát kezelje, panaszai tartósan megszűnjenek, munkaképessége visszatérjen. Dr. Wimmer ÁgnesOrtopéd szakorvosManualterapeutaBővebb felvilágosítás:06 20 340 59 35

Szóljon hozzá!